Ford Focus ST ialah hot hatch (hatchback berprestasi tinggi)
paling laris di Eropah dalam tempoh tiga bulan terakhir 2012, berasaskan
perangkaan pembekal data risikan automotif POLK; menguasai 44 peratus daripada
jumlah jualan dalam tempoh ini, mengatasi VW Golf GTI pada tahap 33 peratus dan
Renault Megane Sport pada tahap 12 peratus.
Sejumlah 1,984 Focus
ST telah dijual dalam tempoh ini; dalam pada itu, ia juga merupakan hot hatch
paling laris di U.K., Denmark, Norway, Finland, Hungary, Switzerland, Sweden
dan Belanda.
Ford telah menjual
sejumlah 3,819 Focus ST baru di Eropah sejak dilancarkan – 74 peratus hatchback
dan 26 peratus wagon. Warna paling
popular ialah Frozen White (41
peratus), diikuti Panther Black (28
peratus) dan Tangerine Scream (17
peratus).
Dilengkapi dengan
enjin 2.0-liter EcoBoost, Focus ST generasi ketiga ialah kereta prestasi global
sebenar pertama Ford, selepas dilancarkan di Amerika Utara, Eropah dan pasaran
lain tahun lepas. Focus ST telah diperkenalkan buat julung kalinya di Malaysia
September lepas, iaitu negara pertama di ASEAN, diikuti oleh pelancaran di
Singapura, dan Hong Kong. Pelancaran
selanjutnya di rantau Asia Pasifik akan dibuat lewat tahun ini.
Focus ST baru telah
dipilih sebagai “Hot Hatch Terbaik” oleh majalah U.K. Auto Express dan versi
wagon telah diisytiharkan sebagai “Hot Hatch Terbaik Tahun Ini” oleh majalah
Top Gear. Majalah automotif utama di Denmark, Bilmagasinet, juga telah memilih
Focus ST sebagai kereta terbaik dalam segmennya.
No comments:
Post a Comment